Waregems Harmonieorkest En Jeugdorkest Waregem

Geschiedenis

Het Waregems Harmonieorkest is zonder twijfel de nestor onder de Waregemse verenigingen. Het is immers de oudste van Waregem. Nog voor de onafhankelijkheid van België werd de vereniging gesticht op 28 april 1828. De leden werden voorgedragen en bij stemming aanvaard. Zij betaalden een éénmalig lidgeld van zes gulden. Spelende leden betaalden een maandbijdrage. Ferdindand Storme maakte deel uit van de stichters en behoorde tot één van de eerste spelende leden. In de aanvang was de vereniging een puur fanfaregenootschap waar geoefend werd op een zondagnamiddag. Tijdens de Tweede Wereldoorlog slaagde men erin de koperen intrumenten weg te stoppen in de centrumkerk om deze te beschermen tegen de Duitsers die fel belust waren op koper als grondstof.

Het eerste repetitielokaal was ‘De Swaene’ bij Jonnas Van Neste. Vooraleer over te stappen naar CC De Schakel repeteerden de leden bij Café De Sportwereld bij spelend lid August Vandenhede. Een nieuw eigen lokaal, ‘ deSchalmei’, werd in 2000 in gebrui genomen met als stuwende kracht burgemeester Guido Carron. De vereniging werd naar een hoger niveau gebracht onder de leiding van befaamde voorzitters zoals notaris Dufaux, Henri Damman, August Verhaeghe en O. Verschuere. Na deze periode nam Valère Devos met succes de fakkel over, gevolgd door Henri Vandewiele. Sedert 1985 is Marnix Arno voorzitter van deze vereniging.

Sinds 1990 zwaait Luc Neirynck als 12e dirigent met het dirigeerstokje. Luc beweegt zich in de illustere dirigentsporen van Palmer Putman, Alfons en Hubert Baert en Bernard Courtens. In 1939 neemt de Koninklijke Fanfare onder de leiding van Alfons Baert deel aan de provinciale classificatiewedstrijd. De uitslag van dit tornooi brengt Sint Cecilia in 1ste categorie. In 1962 dirigeerde Hubert Baert de vereniging in de afdeling uitmuntigheid. Hubert wist de hardwerkende vereniging in 1966 te promoveren naar ereafdeling. De vereniging is gerangschikt in ereafdeling en werd onder de leiding van Luc Neirynck in 1999 Provinciaal Kampioen bij Fedecam.

De koninklijke Harmonie Sint Cecilia evolueerde de jongste jaren tot het Waregems Harmonieorkest. Dynamische bestuursploegen en door idealisme gedreven muzikanten brachten het korps tot een harmonieorkest met grote bezetting en evolueerde naar een concertvereniging. Het jaarlijks Groot Concert tijdens het derde weekend van november is uitgegroeid tot een onmisbaar evenement met zeer grote publieke belangstelling.

K.V. Het Waregems Harmonieorkest vierde in 2003 hun 175-jaar bestaan. Vele Waregemnaars hebben het geweten. De maandag van Waregem Koerse, na de jaarmarkt, had het orkest, in samenwerking met de Stad, De Schakel en Chris Baert Projects een formidabel verjaardagsconcert in het Hof Casier, georganiseerd. Het optreden van het jubilerende orkest en tv-vedette Danny Wuyts groeide uit tot een topevenement van de Waregemse Koersefeesten in 2003.

In 2008 werd het 180-jarig bestaan speciaal gevierd met een totaalspektakel “Land van Muziek en Dans” en een jubileumconcert.